ISL 1 : MAKLUMAT-MAKLUMAT TENTANG PERINGKAT-PERINGKAT KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Peringkat-Peringkat Penguasaan Kemahiran Lisan - Mendengar dan bertutur
(a)Peringkat Penerimaan (mendengar dan memaham)Sebelum murid diberi peluang berlatih bertutur, mereka perlu diberi kefahaman mendengar. Pada peringkat ini latihan diberi kepada murid-murid, tidak memerlukan mereka bertindak balas dalam bentuk pertuturan. Bahan-bahan yang diperdengar kan hendaklah mencerminkan penggunaan bahasa yang baik dan boleh dijadikan model dalam kalangan murid-murid berkenaan.
(b) Penghasilan Semula (bertindak balas)Pada peringkat ini, latihan yang diberi memerlukan murid bertindak balas secara pertuturan. Semasa bertutur banyak aspek yang terlibat, seperti intonasi frasa dan ayat, aspek sebutan, kelancaran, kefasihan, tatabahasa, gaya dan isi penyampaian. Peringkat –Peringkat Kemahiran BertuturUntuk mencapai objektif pengajaran bertutur, iaitu bertutur dengan fasih dan dapat mengeluarkan buah fikiran dengan menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai mengikutsituasi perhubungan di sekolah dan dalam kalangan masyarakat. Hal ini menegaskan betapa perlunya kemahiran bertutur itu perlu dikuasai secara berperingkat-peringkat, yakni peringkat awalnya melibatkan pertuturan di antara murid dengan murid dalam bilik darjah sehinggalah murid boleh bertutur dengan ahli masyarakat di luar bilik darjah. Dengan demikian, pengelompokan pengajaran kemahiran bertutur dapat diklasifikasi mengikut peringkat: peringkat awal, pertengahan dan maju.
(b) Mengajuk perkataan dan ayat yang didengar;
(c) Menyoal untuk mendapatkan maklumat;
(d) Membuat teguran atau kenyataan mengenai sesuatu situasi;
(e) Menyoal soalan-soalan mudah berdasarkan situasi-situasi tertentu;
(f) Bertindak terhadap soalan-soalan mudah;
(g) Memberi arahan;
(h) Membuat ayat tentang diri, rakan, ibu dan bapa; dan
(i) Membuat ayat-ayat daripada gambar.
(b) Bercerita berdasarkan satu siri gambar atau gambar-gambar bersiri;
(c) Mendeskripsi pengalaman atau sesuatu peristiwa;
(d) Memberi satu siri arahan untuk membuat sesuatu;
(e) Menyoal dan menjawab soalan-soalan misalnya, berhubung dengan peribadi seseorang, masa
bersekolah, persekitaran dan di rumah;
(f) Membaca iklan, peraturan-peraturan;
(g) Memberi ucapan pendek dan mudah;
(h) Mengambil bahagian dalam perbualan mudah;
(i) Memberi komen secara mudah; dan
(j) Membuat ulasan, memberi pendapat atau pandangan secara mudah.
sebagainya;
(b) Bercerita dengan me nggunakan alat pandang atau tanpa menggunakannya;
(c) Mengambil bahagian dalam perbincangan, perbualan atau dialog;
(d) Bertanya untuk mendapatkan maklumat;
(e) Menerangkan proses, kejadian, prosedur dan peraturan;
(f) Memberitahu arah atau hala sesuatu tempat;
(g) Memberi ceramah, syarahan (yang disediakan);
(h) Mengambil bahagian dalam perbahasan, diskusi, forum, perbincangan, seminar dan lain-lain;
(i) Mengambil bahagian dalam drama dan lakonan;
(j) Mendeklamsi puisi
(k) Menyampaikan komen, laporan atau ulasan; dan
(l) Mengkritik cerpen, pendapat, puisi, novel dan sebagainya.
ISL 2 : DUA
KAEDAH DALAM PENGAJARAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR.
Kaedah
Pengajaran Kemahiran Lisan
Telah
dimaklumkan bahawa kemahiran lisan (mendengar dan bertutur) dapat diajar
melalui dua pendekatan, iaitu pendekatan situasi yang mementingkan penyebutan unsur-unsur
bunyi bahasa atau kecekapan bahasa (tatabahasa); manakala pendekatan
komunikatif mengutamakan kecekapan
komunikatif, iaitu ketepatan penggunaan bahasa mengikut konteks penggunaannya dalam interaksi
pertuturan. Berikut merupakan kaedah
pengajaran yang dicadangkan berdasarkan sama ada pendekatan
situasi mahupun pendekatan komunikatif.
1. Kaedah
Terus
Kaedah
terus beranggapan bahawa murid-murid dapat mempelajari bahasa dengan cara
mendengar pelbagai perbualan dalam bahasa sasaran dan kemudian melibatkan diri
dalam perbualan tersebut. Hal ini berlaku sebagaimana kanak-kanak belajar bahasa ibunda mereka,
iaitu dengan cara mendengar, meniru dan
mengulangi perlakuan bahasa yang mereka
dengari sehinggalah mereka dapat membentuk satu kelaziman dalam berbahasa. Pengajaran bertutur melalui kaedah ini memperlihatkan
beberapa ciri yang ketara, antara lain:
(a)
murid digalakkan memahami perkataan dan frasa yang sukar berdasarkan konteks penggunaan
bahasa tersebut;
(b)
sekiranya murid gagal juga memahami perkataan dan frasa tersebut, guru akan menghuraikan
makna dengan menggunakan bahasa sasaran, lukisan, lakaran, lakonan, gerak laku
dan lain-lain;
(c)
aspek tatabahasa diajar melalui tunjuk cara dan contoh-contoh yang sesuai;
(d)
murid dilatih membuat kesimpulan terhadap bentuk-bentuk struktur yang
dipelajari secara induktif, dan
(e)
guru bahasa perlu menggunakan pengetahuan linguistik bagi mengajar sebutan dan
intonasi yang betul.Berdasarkan ciri-ciri di atas itu, langkah-langkah pengajaran
guru bolehlah ditetapkan seperti berikut:
1. Guru akan memperdengarkan kepada
murid satu perbualan mudah yang mengandungi ayat-ayat yang sempurna.
2.
Murid dilatih untuk berbual
dengan menggunakan dialog perbualan yang diberi.
3.
Guru menggunakan teknik latih tubi bagi memastikan murid dapat menguasai
sebutan dan intonasi serta dapat menyerapkan peraturan nahu yang terdapat pada
pola-pola ayat dalam perbulan tersebut. Kelebihan kaedah terus, murid boleh
menguasai kemahiran bertutur dengan baik.
Mereka
juga terlibat secara aktif dalam pertuturan.
Kaedah ini dianggap berjaya, jika
murid dapat mempraktik atau mengguna kan kemahiran berbahasa yang diajarkan itu
di luar bilik darjah. Kelemahan kaedah terus terletak pada bahan
pengajarannya. Bahan-bahan pengajaran yang
digunakan oleh guru dalam kaedah ini merupakan bahan yang boleh dihafaz ataupun
bahan perbualan yang telah ditetapkan.
Bahan-bahan seperti ini mungkin tidak sesuai digunakan dalam situasi
perbualan yang lazim digunakan dalam sesuatu masyarakat.
2. Kaedah
Fonetik atau Kaedah Linguistik
Kaedah
fonetik ini serupa dengan kaedah terus kerana mementingkan penggunaan bahasa
dalam konteksnya daripada keperluan menghafaz rumus-rumus bahasa ataupun
menghuraikan ayat-ayat secara pencilan.
Sehubungan dengannya, guru terlebih dahulu, perlu memastikan penggunaan
latih tubi unsur-unsur bahasa dalam aktiviti bertutur itu dikuasai sebaik-baiknya oleh murid sebelum mereka dibenarkan membaca bahan dalam konteks
bahasa yang dipelajari itu. Bahan-bahan
yang digunakan dalam pengajaran dipilih dan disusun mengikut prinsip-prinsip
yang terdapat dalam ilmu linguistik. Justeru, ketika memilih perkataan, kaedah
ini mendahulukan perkataan yang hampir-hampir sama bunyi daripada kedua-dua
bahasa yang dibandingkan itu:
coffee - kopi
school - sekolah
radio - radio
bicycle - basikal
biscuit - biskut
manakala
pemilihan ayat-ayat pula dilakukan berdasarkan bentuk yang sama juga. Contoh:
Subjek
|
Kata kerja
|
Objek
|
Saya
I
|
pergi
go
|
ke
sekolah
to school
|
Dia
He
|
minum
drink
|
susu
milk
|
Dengan
demikian murid boleh memahami dan bertutur dalam bahasa sasaran dengan menggunakan sebutan yang baik. Guru bolehlah
merancang pengajarannya seperti berikut:
(a)
Guru menyebut bunyi perkataan-perkataan dalam bahasa sasaran;
(b)
Murid dilatih tubi menyebut bunyi-bunyi tersebut;
(c)
Guru memberi contoh-contoh struktur ayat atau unsur-unsur tatabahasa; dan
(d)
Murid membuat kesimpulan berdasarkan contoh-contoh yang diberi oleh guru.
3. Kaedah
Audio-Lingual
Kaedah
audio-lingual ini menggunakan alat-alat rakaman
bagi tujuan memudahkan murid menjalankan latihan bahasa, khasnya latihan
bertutur secara intensif. Kaedah
pengajaran ini berlandaskan prinsip-prinsip berikut:
(a)
Bahasa adalah alat pertuturan bukan penulisan;
(b)
Bahasa merupakan satu kebiasaan atau kelaziman;
(c)
Murid mestilah diajar untuk menggunakan bahasa bukan dajar tentang pengetahuan bahasa;
(d)
Bahasa ialah apa yang dituturkan oleh penutur natif; dan
(e)
Bahasa berbeza anta ra satu sama lain.
Berdasarkan
prinsip tersebut, kaedah ini mementingkan aspek pertuturan. Kaedah ini juga beranggapan bahawa pengajaran
kemahiran bertutur merupakan proses untuk membentuk kelaziman pertuturan
murid. Dengan demikian, kaedah ini mengutamakan penggunaan bahasa, justeru bahan sama ada yang digunakan atau diperdengarkan perlu mengambil contoh bahasa yang
dipertuturkan oleh penutur natif bahasa berkenaan. Pun demikian, unsur-unsur bahasa asing yang berbeza dengan bahasa natif akan
dilatihtubikan secara intensif supaya murid
dapat membiasakan dirinya dengan
kemahiran bahasa berkenaandengan lebih mudah. Di samping itu, kaedah ini juga membolehkan
murid memahami kebudayaan asing melalui amalan bahasa, iaitu melalui kemahiran bertutur. Untuk memastikan
kaedah ini berjaya dilaksanakan, guru boleh mengatur langkah-langkah
pengajarannya
seperti berikut:
(a)
Murid mendengar dialog dalam bahasa asing;
(b)
Murid meniru dan menghafal dialog tersebut;
(c)
Setelah menguasai sebutan, murid dilatih tubi untuk berdialog; dan
(d)
Apabila murid telah dapat menghasilkan struktur ayat, guru memberi rumus-rumus ataupun
peraturan struktur ayat yang dipelajari itu.
Kaedah
ini berjaya menghasilkan murid yang mahir dalam kemahiran bertutur. Kaedah ini juga dianggap sesuai dengan kanak-kanak
kerana mereka suka meniru dan
menghafaz. Walau bagaimanapun, murid
sukar untuk menggunakan bahasa dalam konteks yang sebenar kerana situasi
penggunaan bahasa tersebut tidak sama dengan dialog-dialog yang dihafaz.
4. Kaedah
Komunikatif
Pembelajaran
menggunakan kaedah komunikatif ini terbentuk berlandaskan teori interaksi. Prinsip pengajaran menggunakan kaedah ini
ialah:
(a)
Kanak-kanak memperoleh bahasa melalui proses kognitif dan interaksi
bahasa. Oleh itu, pengajaran bahasa
mestilah merangkumi pengajaran kecekapan bahasa dan komunikatif.
(b)
Kanak-kanak menguasai makna terlebih dahulu dan kemudian baharulah mereka dapat
menggambarkan makna tersebut dalam struktur ayat yang tertentu. Dalam pengajaran bertutur, murid-murid
melibatkan diri dalam aktiviti bahasa yang bermakna seperti dalam penyelesaianmasalah,
perbincangan, dialog, sumbang saran, wawancara dan lain-lain supayamereka dapat
berlatih menggunakan struktur bahasa yang diajar.
(c)
Pengajaran bertutur mestilah melalui huraian bahasa dalam teks dan wacana dan bukan
secara ayat pencilan. Ini bermakna,
untuk berkomunikasi dengan berkesan, ayat-ayat tidak dihasilkan secara pencilan
tetapi dalam suatu wacana.
(d)
Pengajaran bertutur hendaklah mementingkan pengetahuan tentang bahasa dan penggunaan
unsur bahasa dalam konteksnya. Dengan
kata lain, pengajaran kemahiran bertutur tidak boleh bertumpu kepada aktiviti
latih tubi atau latih amal unsur-unsur
bahasa sahaja tetapi juga perlu memasukkan aktiviti-aktiviti penggunaan unsur-unsur
bahasa yang telah dilatih tubi atau dilatih amal tersebut.
(e)
Murid dibenarkan membuat kesilapan kerana dalam proses pemerolehan bahasa juga
kanak-kanak akan melakukan kesilapan.
Mereka melakukannya semasa mereka membuat percubaan hipotesis terhadap
bahasa yang mereka gunakan.
Kesimpulannya
dalam proses pengajaran kemahiran bertutur, kaedah
komunikatif ini bertujuan untuk membolehkan murid menguasai kecekapan bahasa
(tatabahasa), dan menguasai kecekapan menggunakan unsur-unsur bahasa yang
dipelajari dalam konteks penggunaan yang sebenar yakni dalam komunikasi
bahasa.
ISL 3:
Jelaskan 3 Aktiviti Untuk Mengajar Kemahiran Mendengar Dan Bertutur
Aktiviti Kemahiran Mendengar
Aktiviti-aktiviti dalam kemahiran
mendengar ialah mengenal, mengecam, membuat inferens, menganalisis, merumus dan
menilai. Setiap aktiviti saling berkaitan antara satu dengan lain dan berlaku
secara berterusan. Iniditerangkan seterusnya.
(i)
Mengenal
Aktiviti
ini ialah asas dalam proses mendengar. Proses mendengar bermula dengan
aktiviti mengenal sesuatu bunyi. Secara umumnya,terlalu banyak bunyi yang perlu
didengari dalam kehidupan kita.Pada peringkat ini, dalam konteks kemahiran
mendengar, pendengarakan memastikan bahawa apa yang didengari itu ialah
bunyi-bunyi bahasa yang bermakna. Hal ini bermakna bahawa seseorang pendengar
perlu mengenal atau mengetahui apakah bunyi yang bermakna dan apa pula
bunyi yang perlu diabaikan.
(ii)
Mengecam
Setelah
mengenal dan memilih bunyi bahasa yang perlu didengari, pendengar akan masuk ke
peringkat pengecaman pula. Dalam konteks bahasa atau bunyi yang bermakna,
pengecaman akan dibuat dalam pelbagai aspek, seperti bentuk tatabahasa, laras
bahasa, istilah, pilihan kata di samping intonasi, jeda, dan tekanan suara.
Dalam kemahiran mendengar ini, pengecaman ini penting untuk membantu pendengar memahami
apa yang dituturkan dengan pantas.
(iii)
Membuat Inferens
Membuat
inferens bermaksud menghubungkaitkan sesuatu istilah, perkataan atau kosa kata
yang didengar dengan objek atau perkara yang sesuai. Sebagai contoh, perkataan
ÂmuridÊ mempunyai inferensi dengan ÂsekolahÊ. Semakin pantas seseorang
pendengar membuat inferens, maka semakin cepatlah dia memahami apa
yangdidengarinya. Sebaliknya, jika seseorang pendengar itu gagal melakukan
inferens antara butiran yang didengar dengan objek atau perkara lain yang
sesuai, maka sukarlah dia memahami apa yang didengarinya.
(iv)
Menganalisis
Menganalisis ialah kemahiran mendengar
peringkat tinggi, apabilaseseorang pendengar itu boleh memilih dan menentukan
antara faktadengan yang bukan fakta.
(v)
Merumus
Merumus memerlukan daya ingatan dan
tahap pendengaran peringkat tinggi. Merumus bermaksud membuat kesimpulan atau
kefahaman baru terhadap apa yang telah didengari.
(vi)
Menilai
Menilai ialah aktiviti pendengaran
yang paling tinggi. Ia adalah apabilasesorang pendengar itu boleh membuat
penilaian terhadap apa yangdidengarinya. Dalam peringkat ini, pendengar mampu
menilai baik, buruk, fakta atau palsu, dan dapat pula mengagak latar
belakang sipenutur. Aktiviti ini hanya boleh dilakukan apabila
seseorangpendengar itu telah melalui semua aktiviti yang dibincangkan tadi
Aktiviti
Kemahiran Bertutur
Antara
aktiviti kemahiran bertutur yang boleh dijalankan di sekolah
ialah berbual, memberikan pendapat, berbincang, memujuk, berunding,
berurus, bercerita dan teater bercerita. Ini dibincangkan seterusnya
(a) Berbual
Aktiviti
ini boleh dijalankan secara langsung atau tidak langsung di dalam kelas. Guru
boleh berbual dengan pelajar tentang pelajaran yang telah diajarkan, isu-isu
semasa yang menarik atau mengenai perkara-perkara yang berlaku di sekitar
sekolah. Aktiviti ini membolehkan pelajar bertutur secara yakin. Pada masa yang
sama, guru boleh mengenal pasti kelemahan pelajardalam aspek pertuturan.
(b) Memberikan Pendapat
Aktiviti
ini boleh dilakukan secara spontan atau terancang. Pelajar boleh diminta
memberikan pendapat secara spontan tentang perkara-perkara umum, khususnya
tentang sekolah dan tempat tinggal masing-masing.Secara terancang, aktiviti ini
boleh dilakukan dengan cara guru terlebih dulu menyediakan tajuk-tajuk atau isu
yang akan dibincangkan. Walau bagaimanapun, guru seharusnya memberikan
struktur, cara dan gaya ketika memberikan pendapat tersebut kepada pelajar.
(c) Bercerita
Bercerita
ialah aktiviti pertuturan yang menarik, terutama dalam kalangan pelajar sekolah
rendah. Dalam aktiviti ini, guru perlu menegaskan tentang intonasi dan gaya
bertutur yang sesuai ketika bercerita.
(d) Teater Bercerita
Teater
bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yangdilakonkan
secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon danpencerita pada masa
yang sama. Tegasnya, pencerita akan bercerita,manakala pelakon akan melakonkan
aksi atau perkara yang diceritakan olehpencerita itu. Aktiviti ini boleh
mendidik pelajar untuk bertutur denganintonasi yang betul.
(e) Berbincang
Untuk
menjalankan sesuatu perbincangan, guru perlu menyediakan tajukyang sesuai dan
menarik. Pelajar perlu dipandu untuk bercakap secara bergilir-gilir dalam
aktiviti perbincangan ini. Guru mestilah mengawalperjalanan sesuatu
perbincangan supaya tidak terkeluar daripada tajuk yangditetapkan.
(f) Memujuk
Memujuk
ialah suatu aktiviti kemahiran bertutur yang memerlukan kemahiran berbahasa
yang tinggi. Hal ini kerana bahasa pujukan mengandung ciri-ciri hiperbola yang
berperanan untuk meyakinkan pendengar. Dalam aktiviti ini, pelajar boleh
diminta berperanan sebagai jurujual dan mereka diminta mempromosikan
barang jualan mereka secara lisan.
Strategi
pengajaran kemahiran mendengar dan bertutur
(i)
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran diadakan dalam situasi
yang bermakna dan menarik.
(ii)
Kepelbagaian isi dan bentuk pengajaran.
(iii)
Memfokuskan pengajaran kepada suatu isi dan kemahiran
tertentu.
(iv)
Pengajaran bertumpu kepada pelajar.
(c) Aktiviti pengajaran &
pembelajaran kemahiran mendengar
Dalam melaksanakan
pengajaran kemahiran mendengar, guru perlu merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran bagi memastikankeberkesanan pengajaran tersebut. Terdapat 3
peringkat aktiviti pengajarandan pembelajaran kemahiran mendengar, iaitu:
(i)
Peringkat pramendengar
·
Guru menyediakan tugasan kepada pelajar.
·
Guru memberikan gambaran keseluruhan tentang apa yang akan didengar.
·
Guru memastikan pelajar dalam keadaan bersedia untuk mendengar.
(ii)
Peringkat semasa mendengar
·
Pastikan pelajar memberikan tumpuan kepada bahan.
·
Elakkan sebarang gangguan dan halangan semasa mendengar.
(iii)
Peringkat selepas mendengar
·
Guru mendapatkan respons daripada pelajar.
·
Guru memberikan rumusan terhadap bahan yang didengar.
· Guru melaksanakan tindakan susulan.
ISL 4 : INSTRUMENT MENILAI
KEMAHIRAN MENGENGAR DAN BERTUTUR
Instrument penilaian kemahiran
mendengar:
1. Tahap kebolehan murid-murid memahami maksud yang
didengar dalam teks yang dirakamkan.
2. Terdiri daripada pelbagai jenis laras seperti laporan,
ucapan, syarahan, perbincangan dan perbahasan.
3. Kecekapan berbahasa murid dapat dinilai melalui
kemahiran mendengar seperti berikut:
a. Petikan
Laporan. Berdasarkan petikan teks yang mengandungi satu peristiwa dan
disampaikan oleh gaya bahasa laporan yang ringkas dan tepat.
b. Petikan Ucapan.
Membuat rakaman berdasarkan teks yang mengandungi satu peristiwa dan
disampaikan dalam gaya ucapan yang menggunakan bahasa, intonasi dan sebutan
yang betul.
c. Petikan
Syarahan. Teks yang mempunyai tajuk tertentu disampaikan dengan menggunakan
bahasa ,intonasi, gaya dan suara yang menarik.
d. Petikan
Perbincangan. Rakaman berdasarkan petikan teks yang mengandungi buah
fikiran dalam situasi bilik darjah antara guru dengan murid-murid yang
mengandungi isi dan idea yang jelas, tepat dan teratur.
e. Petikan
Berbahasan. Rakaman berdasarkan petikan teks yang mengandungi buah fikiran
dalam suatu perbahasan dengan menggunakan perbendeharaan kata dan susunan kata
yang sesuai , gaya dan suara yang baik.
Instrument penilaian kemahiran
bertutur:
Penilaian kemahiran bertutur dinilai dari segi sebutan, tekanan,
jeda, intonasi tatabahasa, kelancaran dan kefasihan.
1. Sebutan.
Kecekapan berbahasa murid-murid jelas apabila pelajar mahir mengenal huruf dan
bunyi setiap abjad ,suku kata, perkataan, rangkai kata dan ayat.Selain melatih
murid-murid menyebut dengan tepat, mereka juga perlu bertutur dengan betul
mengikut bunyi,ejaan dan makna. Biasanya kesalahan menyebut sering berlaku di
kalangan murid-murid bahasa kedua. Gangguan bahasa ibunda yang sering
menghalang pembelajaran mereka.
2. Tekanan.
Satu cara menyebut perkataan,frasa atau ayat dengan memberikan tekanan pada
tempat-tempat tertentu. Biasanya tekanan dilakukan pada suku kata dan ia
bertujuan untuk menandakan keras atau lembut sesuatu pengucapan. Lambang yang
diberikan untuk tekanan itu ialah /?/.Dalam Bahasa Malaysi, tekanan tidak
membezakan makna. Ia hanya untuk menyedapkan percakapan atau bacaan (Misalnya
dalam bacaan sajak) atau untuk menandakan tempat atau aspek yang perlu diberi
perhatian..
3. Jeda.
Disebut sebagai persendirian. Unsur ini digunakan untuk memisahkan
elemen-elemen lingustik seperti perkataan, rangkai kata atau ayat. Jeda
digunakan sebagai hentian sebenar. Lambang jeda ditanda seperti ini # dan
apabila digunakan ia boleh membawa makna yang berbeza. Contoh ayat seperti
berikut:
1. (# saja minum susu lembu #)(Maksudnya:
Orang yang bercakap itu hanya minum susu lembu dan bukan susu lain)
2. /# saja minum susu # lembu #(Maksudnya:
Orang yang bercakap itu memanggil orang dilawan bertutur itu sebagai lembu dan
menyatakan yang dia hanya minum susu)
Sebagai contoh:(# saya makan biskut kopi),(#saya makan buskut #kopi)
Sebagai contoh:(# saya makan biskut kopi),(#saya makan buskut #kopi)
4. Intonasi. Intonasi
adalah keadaan yang menaik dan menurun sewaktu sesuatu ayat dilafazkan. Ia
kadangkala disebut nada suara. Intonasi ayat dalam Bahasa Malaysia biasanya
tidak sama dan berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan.Intonasi boleh
menurun ,menaik, mendatar, meninggi dan sebagainya. Misalnya, Ayat Tanya
mempunyai intonasi yang menaik di akhir ayat manakala Ayat Penyata mempunyai
intonasi yang menurun.
5.Tatabahasa:
adalah system, peraturan atau undang-undang yang menggabungkan perkataan untuk
membentuk ayat. Antara aspek yang dinilai ialah fonologi, morfologi dan
sintasis.
6. Kelancaran:
Kelancaran bermaksud boleh bertutur atau bercakap dengan baik dan kemas.
Dinilai melalui kelancarannya menyampailkan idea, pandangan atau hujah yang
baik, bernas, licin dan teratur.
7. Kefasiran:
Kefasiran bererti boleh bercakap bukan sahaja dalam bentuk yang kemas,teratur,
dan lancar tetapi boleh membunyikan kata atau menyebut perkataan yang
dituturkan itu secara tepat dan jelas.Ini bererti seseorang itu menuturkan
bahasa itu seperti seorang penutur jati.
Kesimpulannya instrument
menilai kemahiran mengengar dan bertutur boleh dilakukan melalui aktiviti seperti
yang berikut:
· Bacaan kuat
· Syarahan
· Perbahasan
· Bercerita
· Perbincangan
· Hafazan
· Temu bual
· Soal jawab
· Nyanyian
· Deklamasi sajak
· Mendengar dan memberi respon secara lisan
ISL 5 : PERINGKAT KEMAHIRAN MEMBACA
Peringkat kemahiran membaca
q Kemahiran
membaca bukan lahir secara semulajadi tetapi memerlukan pembentukan dengan asas-asas yang sempurna
dan kukuh agar mendapat kesan yang baik.
q Persediaan pada peringkat asas amat penting dan perlu
dilakukan dengan hati-hati kerana boleh mendatangkan kesan.
q Para pengkaji berpendapat membaca tidak akan bermakna
sekiranya murid-murid tidak dapat
memberikan erti pada bahan-bahan yang dibaca.
q KementerianPelajaran
telah mengambil langkah pada peringkat rendah dengan memberikan penegasanpada
kemahiran meembaca dan memahami.
Seseorang pelajar lazimnya terpaksa
banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari, pelajar digalakkan mendapatkan
maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca untuk pelbagai tujuan. Ada
masanya mereka perlu membaca secara meluas atau ekstensif. Ada masanya pula
mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam. Untuk menjadi seorang
pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan mengamalkan beberapa teknik
membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar pelajar menguasai teknik-teknik
tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi.
Dalam konteks sekolah, pelajar
membaca untuk tujuan-tujuan seperti yang berikut;
untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan
untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan
Secara umumnya seseorang perlu
menguasai dua teknik membaca, iaitu;
membaca pantas
membaca kritis
membaca pantas
membaca kritis
Untuk membaca pantas seseorang boleh
menggunakan teknik skimming dan scanning, manakala untuk membaca
dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti KWLH dan SQ3R.
KWLH adalah singkatan bagi yang
berikut;
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa yang jelas dari penerangan
tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca;
mengingat dahulau apa yang telah diketahui membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih) mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
mengingat dahulau apa yang telah diketahui membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih) mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Teknik pembacaan akan membolehkan
pelajar mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca menentukan
apa yang telah diperoleh dari pembacaannya, dan
menentukan apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
menentukan apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
Dalam konteks pengajaran, pelajar
dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah sekiranya dikehendaki
menggunakan teknik KWLH.
Know (K)
Apa yang sudah diketahui? |
Want (W)
Apa yang hendak diketahui? |
Learned (L)
Apa yang telah dipelajari/diperoleh? |
How (H)
Apa lagi maklumat tambahan diperlukan? |
|
|
|
|
SQ3R ialah teknik membaca kritis
yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan satu kaedah membaca
yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam
suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
SQ3R adalah singkatan bagi;
S (survey)
tinjau
Q (question) soal/tanya
R (read)
baca
R (recite)
imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R (review) baca
semula
Survey (tinjau)
ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang
terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk
besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca
perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku
atau teks.
Question (soal atau
tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri soalan
mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan
keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca
tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi
garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada
soalan-soalan tersebut.
Read (baca)
ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara
aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah
disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan
menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan
keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal
pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite (imbas
kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar cuba
mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah
diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya.
Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya
tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review (baca
semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku
atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan yang
dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang
tertinggal.
Teknik skimming
dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas
seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku,
jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi
perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum.
Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus
kita diberikan kepada bahagian tertentu di dalam buku itu seperti
pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan
indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.
Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat
maklumat yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu
bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu
yang difikirkan kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan
mata kita dari atas ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang
dibaca sambil menberi tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian,
pembacaan cara ini adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.
Dalam konteks pembelajaran, skimming
dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, kita boleh membaca
cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan . Jika
bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh menggunakan teknik scanning
untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.
ISL
7: Huraian tentang teknik kemahiran membaca (Teknik SQ3R)
TEKNIK
PENGAJARAN KEMAHIRAN MEMBACA - TEKNIK SQ3R
Apakah
teknik sq3r itu?
Teknik SQ3R digunakan oleh guru untuk membimbing pelajar bagi meningkatkan
kemahiran belajar pelajar.
Pelajar dapat membaca secara kendiri bagi
memperkukuh kemahiran berfikir .
Ini semua dapat dilakukan dengan memberi penekanan kepada tinjauan
Maklumat diperoleh melalui penyoalan.
Pengukuhan maklumat dibuat dengan
menyatakan kembali dan menyemak semula
Apakah
yang berlaku pada setiap peringkat bacaan?
1. Survey
Murid-murid membaca secara pantas untuk mendapatkan gambaran awal
tentang isi bacaan mengikut pemahaman masing-masing. Mereka hanya memfokuskan
terhadap bahan atau teks yang berkaitan tajuk utama, sub tajuk/tajuk kecil,
gambar, symbol, ilustrasi, grafik dan pemenggalan teks.Teknik bacaan yang
sesuai digunakan ialah teknik skimming dan scanning.
2. Soalan (Question)
Pada peringkat ini, pelajar membina soalan daripada tinjauan yang telah
dilakukan.
Soalan boleh dibina dengan menggunakan
prinsip 5W 1H iaitu:
·
what (apa?),
·
when (bila?),
·
where (di mana?),
·
why (mengapa?),
·
who (siapa?)
·
how (bagaimana?).
Dengan pertanyaan ini pelajar akan tertumpu
kepada mencari jawapan bagi soalan-soalan yang dibina.
3. Membaca (Read)
Murid-murid menyenaraikan beberapa isi soalan (intipati yang terkandung
dalam teks. Soalan tersebut adalah berdasarkan perkara yang ingin diketahui
oleh murid-murid tentang topik/isu dalam teks. Soalan tersebut juga adalah
penyenaraian siri soalan yang berkaitan dengan tugasan yang diberi di samping
merupakan panduan kepada jawapan sebenar. Murid-murid akan mencari jawapan dan
ramalan jawapan yang paling sesuai.
4. Recite (Menyebut/Mengulang)
Setelah murid-murid membaca keseluruhan teks, mereka
dikehendaki mengingat kembali kesemua atau sebahagian maklumat yang terdapat.
Murid-murid perlu menyenaraikan maklumat yang berkaitan soalan atau tugasan
sebelum dapat menjawab semua soalan tugasan berdasarkan maklumat dalam teks.
Murid-murid juga boleh mengemukakan jawapan kepada soalan asal sebelum merujuk
jawapan yang terdapat dalam teks serta membandingkan ketepatan jawapan
masing-masing.
5. Review (Menyemak)
Pada peringkat ini, murid-murid dikehendaki membaca semula soalan dan
jawapan yang ditulis atau dicatat. Ini adalah peringkat untuk mengesahkan
jawapan yang dikemukakan oleh murid-murid pada peringkat recite
(menyebut/mengulang). Murid-murid perlu mempastikan bahawa semua bahagian sudah
dijawab berdasarkan fakta dan maklumat dalam teks. Murid-murid sepatutnya tidak
tertinggal maklumat atau fakta dalam tugasan pada peringkat question (menyoal).
TUJUAN
SQ3R
I.
Membolehkan pelajar membaca
secara kritis.
II.
Meninjau perkara-perkara yang
telah diketahui tentang bahan tersebut untuk
dikaitkan dengan pengetahuan dan pengalaman pelajar.
III.
Menarik minat pelajar untuk
membaca perkara-perkara yang hendak diketahui.
IV.
Mengenal pasti perkara-perkara
yang telah dipelajari dan perkara-perkara tambahan yang belum diketahui lagi.
ISL
8 : Ciri-ciri bahan bantu mengajar yang sesuai
CIRI-CIRI
BAHAN BANTU MENGAJAR
I.
Mudah, jelas dan difahami oleh pelajar
semasa proses penyampaian isi pelajaran disamping memperjelaskan mesej yang
bersifat abstrak kepada konsep yang lebih konkrit.
II.
Mesej yang dapat ditafsir oleh pelajar tanpa
perlu bersusah payah memahami sesuatu kehendak soalan atau kefahaman. Jika
terlalu senang pula, pelajar mungkin tidak akan meneliti visual dengan
terperinci. Mereka juga akan mudah merasa jemu. Jika terlalu sukar, pelajar
akan rasa kecewa dan bosan.
III.
Menolong interaksi yang aktif antara pelajar ,guru dan maksud yang tersirat terdapat dalam Alat Bantu Mengajar yang digunakan.
IV.
Membantu memokuskan perhatian kepada
maksud yang terdapat dalam Alat Bantu Mengajar.
V.
Menunjukkan kesinambungan idea dan keharmonian dalam menyusun idea supaya penegasan dapat ditonjolkan. Ini akan
membantu pergerakan mata dan fikiran pelajar mengikuti perkembangan keseluruhan
visual.
Prinsip
pemilihan Bahan Bantu Mengajar.
Terdapat
beberapa garis panduan pemilihan bahan pengajaran, dan prinsip-prinsip
pemilihan bahan pengajaran bahasa dirumuskan seperti yang berikut :
- Sesuai
Perkataan sesuai
itu sendiri membawa maksud bertepatan, di mana konsep sesuatu mata pelajaran
boleh diikuti oleh pelajar. Tajuk dan juga keterangan berkaitan dengan mata
pelajaran. Perbendaharaan kata dan bahasa yang digunakan boleh difahami oleh
pelajar menepati seperti yang dikehendaki oleh kumpulan atau individu.
Pemilihan bahan hendaklah mempunyai hubungan kesesuian dengan perkara-perkara
seperti berikut :
a)
objektif dan matlamat
pengajaran bahasa
b)
Pendekatan, kaedah dan teknik
pengajaran
c)
Keadaan pelajar
d)
Suasana pembelajaran
e)
Minat pelajar
Bahan pengajaran
yang dipilih hendaklah sesuai dengan matlamat dan objektif pengajaran. Oleh
itu, guru hendaklah menentukan objektif pengajaran terlebih dahulu sebelum
memilih sesuatu bahan. Dengan objektif pengajaran yang tertentu, guru boleh
memilih bahan-bahan yang sesuai dan dapat membantu kearah pencapaian objektif
tersebut. Bahan yang dipilih juga hendaklah sesuai dengan hasrat Falsafah
Pendidikan Negara dan juga bersesuaian dengan kebudayaan, adat resam,
kepercayaan dan situasi tempatan.
Guru juga
sepatutnya mengambil kira keadaan pelajarnya yang datang daripada pelbagai latar
belakang pengalaman sosial, pendidikan, ekonomi, taraf pencapaian dan
sebagainya ketika menyediakan bahan. Bahan-bahan yang sesuai dengan segolongan
pelajar, mungkin tidak sesuai dengan segolongan pelajar yang lain. Faktor lain
adalah suasana pembelajaran, dimana bahan yang sesuai dengan suasana
pembelajaran akan meninggalkan kesan yang baik. Elemen penting dalam suasana
pembelajaran ialah pelajar, isi pelajaran, bahan dan guru. Dalam proses
pembelajaran pula, rangsangan yang mengarah pada pemikiran dan seterusnya
mewujudkan tingkah laku tertentu merupakan tiga konsep yang penting.
- Mencabar
Terdapat tiga
konsep penting yang perlu wujud dalam proses pembelajaran iaitu rangsangan,
pemikiran dan tingkah laku. Oleh yang demikian, bahan-bahan yang dipilih dapat
memberikan rangsangan untuk pelajar berfikir dan mendorong mereka untuk terus
belajar.
Satu strategi
pemeringkatan bahan pembelajaran yang dapat mencabar pemikiran pelajar ialah
bahan-bahan yang dipilih itu mesti terdiri daripada bahan-bahan yang mengandungi
ciri-ciri berikut :
a)
bahan yang konkrit kepada bahan
yang abstrak.
b)
Bahan yang mudah kepada yang
kompleks.
c)
Bahan yang mengandungi fakta
terasing kepada bahan yang mempunyai hubungan yang bersepadu.
d)
Bahan yang khusus kepada bahan
yang umum (induktif)
e)
Bahan yang umum kepada yang
khusus (deduktif)
f)
Bahan yang umum kepada teori.
g)
Bahan masakini kepada masa akan
datang.
- Menepati
Ketepatan bahan
pengajaran dimaksudkan sebagai isi kandungan bahan pengajaran yang menepati
kandungan kurikulum pengajaran. Bahan pengajaran yang dipilih mestilah
menunjukkan perkaitan antara aspek kandungan bahasa, proses pembelajaran dan
pengajaran. Ketepatan sesuatu bahan dengan kurikulum pengajaran bahasa adalah
berdasarkan ciri-ciri yang berikut:
a)
Isi kandungan sesuai dengan kemampuan
dan kehendak pelajar.
b)
Susunan bahan
c)
Mengandungi maklumat atau fakta
yang yang tepat.
d)
Maklumat yang kemaskini
e)
Perbendaharaan kata yang sesuai
f)
Bahan pengajaran yang
diperakui.
- Menarik
a)
Reka letak ; peta, lukisan,
carta, jadual, graf, rajah, gambar atau kartun mestilah disusun berhampiran
dengan sesuatu maklumat yang berkaitan. Ini akan memydahkan pelajar membuat
rujukan atau memahami sesuatu konsep.
b)
Saiz huruf cetak atau saiz
huruf haruslah sesuai dengan peringkat umur pelajar.
c)
Ilustrasi dan bahan grafik
bukan sahaja menghiasi bahan pengajaran, tetapi berfungsi sebagai manifestasi
visual sesuatu maklumat yang akan dapat menambah atau mengukuhkan pembacaan
pemahaman.
d)
Kualiti kulit dan cara buku
dijilid
e)
Bahan pengajaran mengandungi
arahan yang jelas.
- Jimat dan mudah
Sekiranya untuk
menghasilkan bahan bantu mengajar tersebut dibeli,tidak semestinya
mahal.sebaliknya bahan tersebut boleh dihasilkan dengan kreativiti guru
contohnya dengan menggunakan bahan terbuang.
- Praktikal
Bahan yang
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seharusnya praktikal sama
ada kepada guru atau pelajar. Bahan pengajaran seharusnya sederhan dan mudah
digunakan serta menggunakan bentuk bahasa yang yang berdasarkan situasi
sebenar. Ini dapat membantu pelajar menggunakan bahasa dalam komunikasi. Selain
itu, bahan tersebut seharusnya tahan lasak jika digunakan berulang-ulang kali
dan sekiranya digunakan untuk lebih dari satu mata pelajaran dan juga sesuai
pada masa dan mata pelajaran lain.
- Mudah alih
Bahan pengajaran yang dipilih hendaklah
sentiasa berfungsi, boleh dibawa kemana-mana,dan tidak terlalu berat atau
besar. Pemilihan bahan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang terdiri daripada bahan-bahan teks
atau sumber-sumber lain semestinya dilihat daripada tiga perspektif iaitu
perspektif komunikatif atau fungsional, perspektif struktural dan perspektif
kemahiran. Ketiga-tiga aspek ini biasanya lebih ditumpukan ke atas murid-murid
itu sendiri.
ISL 9 : PENGUJIAN
DAN PENILAIAN KEMAHIRAN MEMBACA
PENGERTIAN
Pengujian
Didefinisikan
sebagai prosedur bersistem yang menggunakan instrumen untuk mencerap dan
memperlihatkan ciri pelajar dengan menggunakan skala numerikal atau skema
pengelasan (Nitko, 2004)
Penilaian
Penilaian
ditakrifkan sebagai suatu proses dalam
membuat pertimbangan tentang nilai sesuatu hasil kerja atau prestasi
pelajar (Nitko, 2004)
KEMAHIRAN MEMBACA
# Merupakan salah satu
kemahiran yang terletak di bawah kemahiran bahasa iaitu:
- kemahiran mendengar
-
kemahiran bertutur
- KEMAHIRAN MEMBACA
- kemahiran menulis
# Satu proses yang komplek
yang melibatkan proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui tulisan
yang dibaca.
JENIS PENGUJIAN KEMAHIRAN MEMBACA
Terdapat 2 jenis bacaan:
1. Bacaan senyap
-
Senyap-untuk terima komunikasi
-
Mengikut Frank Smith (1980) terdapat dua jenis bacaan
senyap :
-
Bacaan fungsian- untuk tujuan khusus atau tertentu
mendapatkan maklumat apabila seseorang itu merujuk dan membaca.
o
cth: kamus, buku teks, ensiklopedia, dan lain-lain.
-
Bacaan rekreasi - untuk mengisi masa lapang dan
tujuannya untuk mendapatkan keseronokan
o
cth: novel, cerpen, majalah, surat khabar dll
2. Bacaan lisan / nyaring
- Bertujuan untuk menyampaikan atau menyalurkan
komunikasi
Taksonomi Kefahaman Bacaan
•
Memandangkan kepada Teksonomi Bloom tidak begitu mengkhususkan kepada pembelajaran melalui
pembacaan semata-mata- ia jarang
digunakan dalam pengujian bacaan senyap.
•
Beberapa pengubahsuaian telah dilakukan terhadap
Taksonomi Bloom oleh ahli bahasa seperti :
1. Smith (1969):
2. Barnett (1972)
3. Lamberg & Lamb (1980)
- Smith (1969):
Frank Smith membahagikan
kefahaman bacaan kepada empat:
•
Literal
•
Pentafsiran
•
Penilaian kritis
•
Kreativiti
- Barnett (1972)
Barnett
pula membahagikan kefahaman bacaan kepada lima iaitu:
•
Literal
•
Penyimpulan
•
Pentafsiran
•
Penilaian
•
Penikmatan
- Lamberg & Lamb (1980)
Membahagikan
kefahaman bacaan hanya kepada tiga tahap iaitu:
•
Literal
•
Tafsiran
•
Kritis dan kreatif
Kefahaman
Jenis Literal
•
Iaitu kebolehan memahami maksud tersurat. Penyoalan
bermula dengan perkataan apakah, siapakah, bilakah, di manakah, ceritakan dll.
Kefahaman Jenis Tafsiran
•
Iaitu kebolehan membuat interpretasi.
•
Penyoalan bermula dengan perkataan mengapakah, bagaimanakah, jelaskan, terangkan,
bandingkan atau bezakan.
Kefahaman Jenis kritis/ Kreatif
•
Kebolehan menghakimi dan menilai sesuatu (maklumat,
idea, pendapat, pandangan, dan
lain-lain). Penyoalan biasanya bermula dengan Perkataan buatkan satu kritis, bahaskan,
nilaikan, apakah kesimpulan, apakah
kemungkinan dan lain-lain.
Tujuan menguji kemahiran membaca secara senyap
•
Aspek paling penting dalam bacaan senyap ialah
kefahaman.
•
Aspek kefahaman pula bermaksud:
- memahami pemikiran penulis
- memahami bahan bertulis
- menerima komunikasi
- menyedut maklumat daripada teks
JENIS-JENIS
PENGUJIAN KEFAHAMAN BACAAN SENYAP
•
Penyoalan secara terbuka
•
Soalan aneka pilihan
•
Soalan pilihan benar / tidak benar
•
Teknik kloz
•
Soalan Padanan
•
Soalan menerangkan semula
•
Membuat ringkasan karangan
•
Mengubah petikan
•
Menyusun semula
Jenis Pengujian
1. Penyoalan secara terbuka
-
Merupakan teknik penyoalan kefahaman bacaan yang
paling lama.
-
Pelajar perlu menggubal ayat menggunakan bahasa
sendiri.
-
Teknik yang mencabar daya luahan pelajar.
-
Memerlukan masa yang lebih lama berbanding dengan
teknik yang bersifat objektif.
-
Biasanya digunakan semasa menjawab soalan kefahaman
bacaan dan ujian formal dan diagnotik.
-
Perlu kepada satu skim pemarkahan yang standard.
2. Soalan
Aneka Pilihan
-
Merupakan satu teknik baru jika dibandingkan dengan
teknik penyoalan secara terbuka.
-
Senang ditadbir, keobjektifannya dari segi pemarkahan
dan pengukuran.
-
Tidak menggalakkan daya luahan dan penggubalan bahasa
dari pelajar.
-
Menggalakkan pelajar meneka dalam usaha mencari
jawapan betul.
Prinsip
Penyediaan Soalan Aneka Pilihan
-
Arahan perlu jelas-pilih jawapan yang paling tepat.
-
Soalan dan jawapan padat , jelas ,tidak berbunga-bunga
elak pelajar buang masa.
-
Setiap jawapan pilihan ditulis dengan menarik dan
jawapan adalah munasabah.
-
Taburan jawapan betul perlu dibuat secara rawak , elak
pelajar meneka.
-
Aras kesukaran setiap soalan perlu setara.
-
Jawapan pilihan boleh disusun ikut abjad
3. Pilihan Benar atau Tidak Benar
•
Terdiri dari 3 bahagian iaitu:
i. Stimulus
(jika ada)
ii. Pernyataan
iii. Jawapan
pilihan
•
Amat sesuai untuk menguji fakta yang dipelajari.
•
Bertujuan untuk menentukan sama ada pernyataan yang
diberikan betul atau salah.
Prinsip-prinsip pembinaan Item Betul / Salah :
-
Arahan jelas , sama ada perlu tanda ( / ) atau ( X )
-
Pernyataan hendaklah padat, jelas, tidak
berbunga-bunga.
-
Taburan jawapan betul / salah tidak ikut sistem tertentu
- elak meneka.
-
Aras kesukaran perlu setara – panjang, pendek hampir
sama.
-
Sediakan bilangan pernyataan betul hampir sama dengan
pernyataan salah.
4. Teknik Kloz
•
Mula digunakan tahun 1950an di Amerika Syarikat.
•
Dikenali sebagai Prosedur Kloz dan diperkenalkan oleh
Wilson Taylor (1953).
•
Memerlukan seseorang pelajar memahami teks secara am
dahulu sebelum memahami secara terperinci.
•
Pelajar terpaksa mengisi tempat kosong dengan
perkataan yang sesuai mengikut maksud.
•
Pelajar juga perlu menggunakan isyarat linguistik dari
segi sintaksis dan semantik menurut makna perkataan dalam kontek dan struktus
sesuatu ayat.
•
Sebagai alat untuk menguji kefahaman bacaan.
Prinsip Pembinaan Item Kloz.
-
Arahan hendaklah jelas sama ada perlu isi jawapan
dalam kertas soalan atau kertas jawapan.
-
Pernyataan jelas, padat, tidak berbunga-bunga.
-
Aras kesukaran setiap soalan perlu setara.
-
Perkataan yang dikosongkan terdiri daripada perkataan
penting sahaja.
-
Elakkan daripada meninggalkan terlalu banyak ruang
kosong dalam sesuatu pernyataan.
-
Ruang kosong hendaklah ditempatkan di penghujung
pernyataan
5.
Soalan Padanan
•
Terdiri daripada 2 set maklumat yang perlu dipadankan
oleh pelajar.
•
Mungkin terdiri daripada perkataan , konsep, prinsip atau
pernyataan.
•
Ada perkaitan maklumat antara set 1 dan set 2.
•
Padanan yang mengandungi 2 set maklumat menjadikan
padanan sebagai “banyak soalan dalam satu soalan.
TEKNIK PEMARKAHAN
•
Teknik pemarkahan menggunakan ujian kloz boleh digunakan
sebagai alat bagi menguji kefahaman bacaan pelajar-pelajar sekolah rendah dan
menengah
•
tidak sukar dilakukan dan boleh diuruskan oleh guru-guru
bahasa Melayu.
•
Dalam ujian kloz pelajar diminta mengisi tempat kosong
yang telah sengaja dikosongkan oleh guru/ penguji dalam sesuatu keratan bacaan
•
Dalam ujian kloz pelajar diminta mengisi tempat kosong
yang telah sengaja dikosongkan oleh guru/ penguji dalam sesuatu keratan bacaan
•
Langkah 1: Pelajar diminta melihat dan membaca keratan
itu secara keseluruhannya.
•
Langkah 2: Berasaskan kefahaman mereka ke atas teks itu
keseluruhannya, mereka akan mencuba mengisi tempat yang dikosongkan dengan
perkataan yang paling sesuai menurut makna keseluruhan teks.
•
Ciri-ciri :
•
Pilih petikan lebih kurang 250 pp
•
Guru guna nisbah 1:5 bermakna 50 item (tempat kosong)
•
Perkatan kelima dikeluarkan (dikosongkan)
•
Sek. Rendah (100-160pp),sek. Men (250-300pp)
Contoh soalan
untuk pemarkahan membaca
Pendidikan
Jasmani dan Kesihatan merupakan salah satu mata…………… penting kepada murid-murid
di sekolah. Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dapat………… badan mereka.
Mereka akan sihat setelah melakukan……………… Badan mereka
pun akan menjadi cergas. Oleh itu, mereka boleh belajar dengan………………
.Pendidikan Jasmani juga turut merehatkan otak mereka. Ini kerana murid-murid
banyak menghabiskan masa dengan………… di sekolah.
Cara memarkah
menggunakan teknik kloz
•
Cara memarkah
•
3 markah untuk jawapan tepat (spt petikan asal)
•
2 markah jika perkataan sendiri
•
1 markah jika makna logik
•
0 markah jika makna tak logik/tak jawab
Cara mentafsir markaz kloz:~
-
150 markah (50
item x 3 markah).
-
Jadikan ianya
dalam bentuk % iaitu: 80/150 x 100 = 53.3%
Davis & Vincent (1977)
SKALA
|
PERINCIAN
|
|
% Markat Pelajar
|
Peringkat Bacaan Pelajar
|
Penerangan
|
75 % ke atas
|
Peringkat bersendirian
|
-
Murid telah mencapai
tahap bacaan pemahaman yang baik.
-
Menunjukkan kebolehan
membaca
-
Memahami bahan bacaan
dengan bersendirian tanpa memerlukan bantuan
|
25 % - 50 %
|
Peringkat bimbingan
|
-
Pelajar menghadapi
masalah dalam bacaan & pemahaman
-
Memerlukan pertolongan
& bimbingan
|
0 % - 25 %
|
Peringkat kecewa
|
-
Pelajar menghadapi banyak
masalah dalam bacaan & pemahaman
-
Pelajar merasa kecewa
dengan situasi yang dihadapi
|
ISL
10: Tujuan mengajar kemahiran menulis di sekolah rendah
TUJUAN
KEMAHIRAN MENULIS
Matlamat Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia
adalah untuk membolehkan pelajar yang tamat pengajian mencapai tahap penguasaan
yang dijangkakan dalam kemahiran-kemahiran asas termasuklah penulisan. Gerak kerja
dalam bidang penulisan, dirancang dan dijalankan dalam bilik darjah untuk membolehkan
pelajar melahirkan fikiran, perasaan dan membolehkan mereka membina kemahiran
mengumpul, memilih dan menyusun idea-idea, hujah-hujah, dan bahan-bahan yang
berkaitan. Selain itu, kemahiran menulis juga bertujuan untuk merakamkan
sejarah atau peristiwa, membuat catatan disamping dapat menambahkan koleksi
bahan-bahan penulisan. Dua aspek kemahiran menulis iaitu :
i.
Tujuan serta merta
a. Membina asas menulis yang kukuh untuk membolehkankanak-kanak menulis
dengan baik, cekap dan pantas.
b. Membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan-perkataan dengan pantas
dan menyusun ayat-ayat dengan betul dan boleh difahami oleh pembaca.
c. Membolehkan kanak-kanak mengulangi
pelajarannya dengan membaca tulisan-tulisan yang tercatat atau membaca
buku-buku luar untuk menambahkan isi bacaannya.
d. Membolehkan kanak-kanak
melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan.
e. Menyuburkan minat suka
menulis atau mengarang dalam kalangan kanak-kanak.
f. Menambah dan meluaskan pengetahuan kanak-kanak dalam perbendaharaan
kata, perkembangan bahasa dan tulisan.
g. Menyediakan kanak-kanak untuk menghadapi peperiksaan.
ii.
Tujuan lanjut
a. Meluaskan pengetahuan pengalaman, perhubungan dan matlamat menerusi
penulisan.
b. Memberikan kepuasan jiwa dalam pemikiran, pengalaman dan perasaan.
c. Menyediakan mereka dengan pengetahuan supaya dapat memenuhi kehendak
dan hasrat masyarakat moden, khasnya bagi kepentingan diri sendiri dan orang
ramai umumnya.
ISL 11
Pendekatan Pengalaman Bahasa
• Guru meransang perbincangan berkaitan dengan tajuk
yang dipilih.
• Murid-murid digalakkan memberi sumbangan untuk membina
cerita.
• Perkataan-perkataan tertentu yang akan digunakan
dalam petikan disebut dalam
perbincangan oleh guru.
• Murid-murid diminta membina ayat berdasarkan berdasarkan idea yang mereka berikan .
• Setelah selesai, guru membimbing murid memberi tajuk
cerita.
Guru menulis ayat-ayat untuk membina cerita bertulis. Setelah cerita
selesai:
Guru membaca secara nyaring, murid mendengar.
Murid menyalin
teks yang telah ditulis oleh guru.
Murid menggariskan perkataan yang mereka tahu.
Guru meminta murid-murid menggunakan perkataan yang mereka tahu dalam situasi.
ISL 13
PANDUAN PENULISAN KARANGAN
- mengenal
pasti struktur perenggan
- mengenal
pasti isi utama, isi sokongan dan isi penyimpul
- membina
ayat topik, ayat huraian dan ayat penyimpul
- menyusun
isi dalam perenggan
- menyemak
perenggan
APAKAH
PERENGGAN?
- Perenggan
merupakan satu kumpulan ayat tentang isi
atau idea yang sama.
- Dalam
penulisan, pembinaan perenggan adalah penting untuk membahagikan isi yang
ingin disampaikan.
- Setiap
kali berlaku perubahan isi atau fokus, kita perlu memulakan perenggan baharu.
APAKAH
AYAT TOPIK?
- Ayat
topik menyatakan isi utama yang ingin disampaikan dalam sesuatu perenggan.
- Ayat
topik mempunyai perkara pokok dan satu aspek yang ingin dinyatakan
tentang perkara pokok tersebut.
- Biasanya
pernyataan sesuatu aspek itu akan dapat memberikan fokus kepada penulis
dan pembaca.
- Ayat
topik bertindak sebagai satu kawalan dalam penulisan isi (isi sokongan)
dalam sesebuah penulisan.
APAKAH
AYAT HURAIAN?
- Ayat
huraian berfungsi menyokong ayat topik yang disebut isi sokongan.
- Isi sokongan
boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti fakta, pendapat, peristiwa,
sebab dan akibat, statistik dan contoh.
- Biasanya
isi sokongan dapat memberikan bukti, menghuraikan idea atau menjawab
soalan yang dikemukakan oleh isi utama dalam ayat topik, dan isi tersebut
mestilah berkaitan antara satu sama lain.
- Dalam
penghasilan isi dan penulisan ayat huraian, isi kawalan dalam ayat topik
menjadi fokus utama.
APAKAH
AYAT PENYIMPUL?
Ayat
penyimpul terdiri daripada tiga jenis:
- ayat
yang menyatakan semula ayat topik.
- ayat
yang menyimpul keseluruhan isi dalam perenggan.
- ayat
menyimpul yang menghubungkan perenggan.
MENULIS
PERENGGAN
1
Tulis lima
isi utama yang berlainan tentang tajuk yang dipilih.
2
Fikir dan
pilih satu isi utama yang sesuai bagi menyatakan isi atau idea yang ingin
disampaikan dalam perenggan anda.
3
Senaraikan
isi sokongan bagi memberikan huraian, bukti atau fakta bagi memperincikan isi
utama anda.
4
Pilih dan
susun isi-isi yang ada. Potong isi yang tidak berkait dengan isi utama.
5
Tulis isi
anda dalam bentuk ayat yang lengkap (ayat Topik dan ayat Huraian).
6
Tulis
ayat-ayat anda dalam bentuk sebuah perenggan.
7
Gunakan
penanda wacana yang sesuai untuk mengikat ayat-ayat anda.
8
Semak semula
perenggan anda.
CONTOH SOALAN KARANGAN
Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak tidak dapat menjaga seorang ibu.
Huraikan peranan anak-anak untuk menjaga ibu bapa.
PETA MINDA
PENDAHULUAN
ISI 1-menjaga ibu bapa semasa mereka uzur
ISI 2-memberi bantuan kewangan kepada ibu bapa
ISI 3-menziarahi ibu bapa pada musim cuti sekolah/perayaan
ISI 4-menyediakan pembantu rumah untuk ibu bapa
ISI 5-meluangkan masa membawa ibu bapa melancong
KESIMPULAN
JENIS-JENIS PENDAHULUAN
Suasana/Gambaran
Definisi
Fakta
Petikan Ucapan Pemimpin
Peribahasa
Persoalan
CONTOH
Perenggan Pendahuluan
Dasawarsa ini sering kedengaran dari bangunan Parlimen yang berhawa dingin hingga ke warung-warung kopi di tepi jalan mengenai isu pengabaian ibu bapa. Anak-anak dewasa ini bersikap bagai kacang lupakan kulit kerana membiarkan ibu bapa terlonta-lonta hidup merempat di rumah-rumah setinggan dan di rumah-rumah kebajikan. Apakah nilai-nilai murni sudah terhakis dari dalam diri anak-anak kita hari ini? Tepuk dada tanya selera kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya. Mahukah kita melihat anak-anak generasi hari ini mewarisi sifat-sifat yang negatif ini kerana kalau kita mahu melihat pemimpin hari esok, lihatlah sikap anak-anak muda hari ini. Pepatah yang mengatakan seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu ada kebenarannya. Sebelum benang disulam menjadi kerawang, sebelum mata pena melakar aksara, moleklah kita menelusuri peranan dan tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa agar kudis tidak menjadi tokak dan bisul tidak menjadi barah di kemudian hari.
Perenggan 1 (Isi 1 - menjaga ibu bapa semasa mereka uzur)
Lumrah alam setiap benda hidup di dunia akan mengalami proses penuaan dan seterusnya mati. Pokok yang tumbuh akan tua dan mati. Binatang yang hidup akan tua dan mati. Begitu juga dengan manusia. Setiap manusia akan melalui proses penuaan sebelum meninggalkan alam buana ini buat selama-lamanya. Ibu bapa yang telah melahirkan dan membesarkan kita juga akan tua suatu hari nanti. (Ayat Pendahuluan) Sebagai seorang anak, sewajarnya kita menjaga ibu bapa yang sudah tidak berdaya untuk melakukan aktiviti rutin mereka.(Ayat Topik) Rumah-rumah orang tua yang bertambah bagai cendawan tumbuh selepas hujan bukanlah tiket untuk kita menghantar ibu bapa yang uzur ke sana. Suatu masa dahulu, ibu bapa kita sihat dan bertenaga untuk melakukan pekerjaan demi memberi sesuap nasi dan seteguk air kepada kita. Kini, tiba pula giliran kita membalas jasa-jasa ibu bapa kita kerana mereka telah banyak berkorban untuk kita. Justeru, menjaga ibu bapa yang uzur adalah tanggungjawab anak-anak. Anak-anak tidak boleh bersikap seperti enau dalam belukar yang melepaskan pucuk masing-masing terhadap ibu bapa mereka. Seharusnya anak-anak bersikap seperti terlentang sama-sama menadah embun, tertiarap sama-sama makan pasir. Anak-anak yang bertanggungjawab akan bergilir-gilir menjaga ibu bapa mereka yang uzur kerana hayat mereka tidak lama. Janganlah kita menyesal sehingga mengalir air mata darah selepas ibu bapa kita menutup mata buat selama-lamanya. Sayangilah ibu bapa kita sementara hayat mereka masih ada kerana sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna. (Ayat Huraian) Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab anak-anak menjaga ibu bapa yang uzur agar rumah-rumah kebajikan dan rumah-rumah orang tua akan berkurangan penghuninya.(Ayat Penyimpul)
CONTOH SOALAN KARANGAN
Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak tidak dapat menjaga seorang ibu.
Huraikan peranan anak-anak untuk menjaga ibu bapa.
PETA MINDA
PENDAHULUAN
ISI 1-menjaga ibu bapa semasa mereka uzur
ISI 2-memberi bantuan kewangan kepada ibu bapa
ISI 3-menziarahi ibu bapa pada musim cuti sekolah/perayaan
ISI 4-menyediakan pembantu rumah untuk ibu bapa
ISI 5-meluangkan masa membawa ibu bapa melancong
KESIMPULAN
JENIS-JENIS PENDAHULUAN
Suasana/Gambaran
Definisi
Fakta
Petikan Ucapan Pemimpin
Peribahasa
Persoalan
CONTOH
Perenggan Pendahuluan
Dasawarsa ini sering kedengaran dari bangunan Parlimen yang berhawa dingin hingga ke warung-warung kopi di tepi jalan mengenai isu pengabaian ibu bapa. Anak-anak dewasa ini bersikap bagai kacang lupakan kulit kerana membiarkan ibu bapa terlonta-lonta hidup merempat di rumah-rumah setinggan dan di rumah-rumah kebajikan. Apakah nilai-nilai murni sudah terhakis dari dalam diri anak-anak kita hari ini? Tepuk dada tanya selera kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya. Mahukah kita melihat anak-anak generasi hari ini mewarisi sifat-sifat yang negatif ini kerana kalau kita mahu melihat pemimpin hari esok, lihatlah sikap anak-anak muda hari ini. Pepatah yang mengatakan seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu ada kebenarannya. Sebelum benang disulam menjadi kerawang, sebelum mata pena melakar aksara, moleklah kita menelusuri peranan dan tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa agar kudis tidak menjadi tokak dan bisul tidak menjadi barah di kemudian hari.
Perenggan 1 (Isi 1 - menjaga ibu bapa semasa mereka uzur)
Lumrah alam setiap benda hidup di dunia akan mengalami proses penuaan dan seterusnya mati. Pokok yang tumbuh akan tua dan mati. Binatang yang hidup akan tua dan mati. Begitu juga dengan manusia. Setiap manusia akan melalui proses penuaan sebelum meninggalkan alam buana ini buat selama-lamanya. Ibu bapa yang telah melahirkan dan membesarkan kita juga akan tua suatu hari nanti. (Ayat Pendahuluan) Sebagai seorang anak, sewajarnya kita menjaga ibu bapa yang sudah tidak berdaya untuk melakukan aktiviti rutin mereka.(Ayat Topik) Rumah-rumah orang tua yang bertambah bagai cendawan tumbuh selepas hujan bukanlah tiket untuk kita menghantar ibu bapa yang uzur ke sana. Suatu masa dahulu, ibu bapa kita sihat dan bertenaga untuk melakukan pekerjaan demi memberi sesuap nasi dan seteguk air kepada kita. Kini, tiba pula giliran kita membalas jasa-jasa ibu bapa kita kerana mereka telah banyak berkorban untuk kita. Justeru, menjaga ibu bapa yang uzur adalah tanggungjawab anak-anak. Anak-anak tidak boleh bersikap seperti enau dalam belukar yang melepaskan pucuk masing-masing terhadap ibu bapa mereka. Seharusnya anak-anak bersikap seperti terlentang sama-sama menadah embun, tertiarap sama-sama makan pasir. Anak-anak yang bertanggungjawab akan bergilir-gilir menjaga ibu bapa mereka yang uzur kerana hayat mereka tidak lama. Janganlah kita menyesal sehingga mengalir air mata darah selepas ibu bapa kita menutup mata buat selama-lamanya. Sayangilah ibu bapa kita sementara hayat mereka masih ada kerana sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna. (Ayat Huraian) Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab anak-anak menjaga ibu bapa yang uzur agar rumah-rumah kebajikan dan rumah-rumah orang tua akan berkurangan penghuninya.(Ayat Penyimpul)
ISL 14
Bahan bantu mengajar
boleh menarik minat murid untuk mengetahui lebih lanjut lagi tentang sesuatu
isi pelajaran dan sekali gus mengelakkan kebosanan dan ketegangan, mengekalkan
tumpuan pemerhatian dan pemikiran murid kepada apa yang hendak diajarkan dan
sekali gus mengelakkan masalah disiplin dalam semasa di dalam bilik darjah, mencetuskan
pemikiran murid dan sekali gus mengelakkan suasana mengantuk dan kebuntuan
fikiran, serta menyeronokkan emosi dan rohani murid dan sekali gus mengelakkan kebosanan
di kalangan murid;Bahan sumber daripada internet. Sesuai dengan bilangan
murid-murid di dalam kelas dan cara pengelolaan kelas guru semasa mengajar.
Bahan bantu mengajar
yang dipilih untuk menghasilkan karangan perlulah
ü Sesuai dengan wang peruntukan yang ada terutama yang
melibatkan pralatan ICT.
ü Mengambil kira kebolehupayaan murid-murid menggunakan
bahan berkenaan terutama sekiranya melibatkan bahan-bahan berteknologi digital
dan elektronik.
ü Mengambil kira kebolehupayaan guru untuk mengendalikan
bahan yang disediakan sendiri.
ü Sesuai dengan peringkat umur murid-murid dan perlu juga
diambil faktor keselamatan murid-murid.
ü Sesuai dengan latar belakang agama dan kepercayaan
murid-murid yang berbilang bangsa
ü Sesuai dengan objektif pengajaran yang telah ditetapkan
terlebih dahulu oleh guru
ü Hendaklah digunakan sekurang-kurangnya 70 peratus dalam
langkah pengajaran, terutama sekiranya bahan berkenaan mengambil masa dan
menggunakan kos yang tinggi dalam mengadakannya.
Jenis-jenis bahan rangsangan (Bahan Bantu Mengajar)
1. Bahan sumber daripada internet
Guru memuat turun
bahan-bahan yang berkaitan daripada internet. Bahan-bahan berkenaan disimpan
dalam folder. Bahan-bahan berkenaan boleh dipancar tayang dengan menggunakan
projektor LCD semasa di dalam bilik darjah. Murid-murid berbincang dan
berinteraksi dengan bahan yang berkenaan sebagai persediaan mendapatkan idea
untuk menulis karangan.
2. Bahan sumber digital
Guru menyediakan bahan yang
disediakan sendiri, bahan yang diimbas dengan mesin pengimbas, atau bahan
terpilih yang diturun muat daripada cakra digital untuk dibakar. Cakra padat CD
rom berinformasi itu kemudian boleh digunakan oleh guru dalam pengajaran
karangan mereka.
3. Bahan audio dan audio visual
Diambil daripada sumber
media elektronik. Dirakam dan diedit untuk digunakan oleh murid-murid sebagai
bahan rangsangan.
4. Bahan audio dan audio visual
Diambil daripada sumber
media elektronik. Dirakam dan diedit untuk digunakan oleh murid-murid sebagai
bahan rangsangan
5. Gambar-gambar
Dalam bentuk gambar tuggal,
gambar bersiri, atau gambar foto yang diambil dengan menggunakan kamera
6. Filem
Filem jalur atau filem
slaid.
TQ FOR SHARING..
ReplyDelete